Det trenger ikke være hard trening – Små grep i hverdagen kan gi stor helsegevinst, og del gjerne aktiviteten opp i bolker. Det å for eksempel ta trappene i stedet for heisen, sykle til jobb eller gå av bussen ett stopp før du skal av kan hjelpe deg til å nå målet.

Med slynger hjemme i stua eller på arbeidsplassen er det enkelt å legge inn en 10-15 minutters pause med øvelser som kan bedre funksjon og hindre belastningsplager i en stillesittende hverdag. Se forslag til øvelser eller bestill slynger i nettbutikken i dag.

Anbefalingene om fysisk aktivitet for voksne og eldre kan oppsummeres i følgende punkter:

  • Voksne bør være fysisk aktive med minimum 150 minutter moderat intensitet per uke eller minimum 75 minutter med høy intensitet per uke. Anbefalingen kan også oppfylles med kombinasjon av moderat og høy intensitet. Økt dose gir større gevinst.
  • Aktiviteten kan deles opp i bolker på minst 10 minutters varighet.
  • Øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper bør utføres to eller flere dager i uken.
  • Reduser stillesitting. Ta regelmessige korte pauser med lett muskelaktivitet i noen minutter hvis du sitter mye på jobben eller i fritiden.
  • Balanseøvelser og styrketrening anbefales for å bedre mobilitet, styrke balansen og redusere risikoen for skader.

Mer informasjon finner du på helsenorge.no og helsedirektoratet.no